torsdag, september 07, 2006

Grønne fingre- en del av husmoring?

På radioen hører jeg stadig bensintaker, men jeg tenkter egentlig ikke så mye på bensin, ikke tanker jeg så mye bensin for tida heller.
I disse dager blir "alt" gult og visner. Høsten kalles det, eller husmorsessong. Jeg vil jo gjerne bli en husmor, men har tenkt i det siste at kanskje jeg skulle bli en god husmor også. Derfor prøver jeg å snappe opp fikse ideer om matlaging, (oppskriftsbøker er til for å brukes), sylting (alle oppskrifter bør ikke følges slavisk, sukkermengde f. eks.) og vasking (røde ting gjør ofte hvite ting i vaskemaskinen rosa). Det er godt å bo sammen med,og lære av de eldre. Men husmoring er ikke bare praktiske sysler. Det handler om å lage det hyggelig også. Overraske med praktiske gjøremål som en kake for eksempel, og pynte med planter rundt omkring. God husmoring innebærer å ha store fine planter, grønne planter. Men etter det jeg skjønner trenger man da grønne fingre. Jeg har ikke grønne fingre, ikke tror jeg det er så pent heller. Mine er mer lyse brunrødhvite. (tror ikke jeg er fargeblind)
Jeg eide for mange år siden en stor fin plante med mange blader. Stelte godt med den, men etter ei uke borte blei den sur og hadde lagt alle bladene sine på gulvet. Handler grønne fingre om å holde plantene med selskap? Kanskje plantene rett og slett er selskapsjuke?
Dengang valgte jeg å tolke det dithen at planta mi hadde innsett at det hadde vært høst for lenge siden og på tide å kaste bladene. Egentlig trives jeg om høsten, for da føler jeg at naturen gir oss uten grønne fingre et klapp på skuldra. " Det er meninga at planter mister blader og blir gule, naturlig. Planter visner og kommer kanskje tilbake til neste vår, eller de dør" Som god husmor har jeg tenkt at visne planter ikke skaper hygge og dermed kasta de ut. Men kanskje de faktisk begynner å gro igjen når de får en ny vår? Er det god husmoring å samle på visne blomster i tilfelle de får en ny vår? Hva er egentlig husmoring?
Egentlig lurer jeg på om grønne fingre er noe man har eller om det er noe man kan få/evt lære så noen tror man har det?
Når en plante som vokser ute, plutselig også vokser inne. Har man grønne fingre da?
Hva vil skje til vintern når den kanskje visner ute, vil den visne inne da? og så har jeg ikke grønne fingre likevel, Kan man bare ha grønne fingre om sommeren?

Ingen kommentarer: