søndag, april 13, 2008

Vårturer i øst

Bedre seint enn aldri...

Jeg har lenge tenkt å skrive en liten epistel om min fine påske i Ungarn og Slovakia. Nå har det gått så lang tid at jeg i samme slengen kan ta med litt om en helgetur til Latvia også:-)

Jeg har alltid vært fascinert av øst-Europa, men har tidligere bare vært i Russland og Ukraina (byturer til Praha og Tallin teller liksom ikke...). Det er vel ikke kommunismens gråhet som frister, men heller det at jeg vet så lite om disse landa og om folka som bor der. Litt mystisk og eksotisk - går det fortsatt an å se den gamle kulturen etter alle åra med jernteppe? Og orientering er faktisk en perfekt måte å oppleve et land på, mener nå jeg! Du parkerer og skifter i alskens avsides landsbyer, du løper i noen av de fineste naturområdene landet har å by på , du tar selvsagt med deg litt sightseeing i hovedstaden eller andre kjente steder- også treffer du innfødte som har samme interesser som deg sjøl:-)

Men først altså litt om påska. Jeg fikk lov å henge med Kalevan Rasti på tur. De er alltid tidlig ute og godt forberedt, så turen gikk selvsagt til neste års VM-by, Miscolc, nordøst i Ungarn. Utenfor Miscolc ligger nasjonalparken Bükk, et svært så kupert område med bøkeskog. Så tidlig på våren var det svært så god sikt, så orienteringa ble innimellom nesten litt i letteste laget (look who's talking:-) Hele samlinga hadde fokus på veivalg, så det ble langstrekk, langstrekk, langstrekk...Vi var også to dager i Slovakia, i nærheten av byen Roznava, der terrenga var litt flatere, men desto mer prega av monstergroper (se kart). Veldig fine og fascinerende skoger, orienteringa dreide seg stort sett om å navigere mellom gropene. Ganske lett, men vi prøvde oss også i noen terrenger som hadde store grøntområder meg groper i, og da ble det straks værre...





Første helga i april hang jeg med Simo til Latvia, nærmere bestemt Liepaja ved den baltiske sjø...Dette er en liten stubb sør for årets EM-by Ventspils, så nå er vi jammen forberedt til det mesterskapet au:-) Vi stilte i to løp med bra østeuropeisk deltagelse. Stilig sanddyneterreng med forholdsvis åpen furuskog og stedvis heftig kurvebilde. Ble litt tøft både fysisk og teknisk for meg, så det ble et par svinger på mellomdistansen (se kart), men alltid moro med noe nytt!




















Line

Ingen kommentarer: